dijous, 20 de novembre del 2014

Activitat 6

Després de veure un vídeo on Jordi Adell ens explicava el concepte de competència digital i tots els aspectes que inclou, i conèixer a través d’una presentació les fases d’integració de les TIC, en quan a competències dels professors, se’ns ha plantejat a quina fase ens trobem nosaltres com a futures mestres.

Doncs bé, primer de tot dir que de les competències digitals que se’ns presenta, puc dir que pel que fa la primera crec que sóc prou capaç per a treballar amb diferents informacions. La competència informacional inclou des de saber trobar un problema, organitzar, avaluar, crear-ne de nova i difondre-la. Ha estat en gran part gràcies a la carrera que ens ha fet fer molta feina relacionada amb la cerca d’informació i he anat agafant experiència.

Pel que fa a la informàtica o la utilització d’eines que ens ofereix la tecnologia, manifest sense cap dubte que estic “enganxada” sobretot a la tecnologia mòbil. També he de dir que des de que vaig provar a agafar apunts a classe amb ordenador, no ho canvio per agafar-los a mà, és més, em costa bastant. Però pel que fa referència a tindre un munt d’aparells i no saber-los emprar, puc dir que no, que només tinc aquells que em són útils en el meu dia a dia.

Avui en dia la societat ja no només utilitza el text escrit, sinó que vivim en una societat audiovisual, per això és necessari que des de les escoles es formin persones crítiques i capaces amb tots els llenguatges, inclosos l’audiovisual, per a no ser simplement espectadors, és l’anomenada alfabetització múltiple. He de dir que jo fins fa pocs anys no vaig començar a adquirir destreses amb els aparells tecnològics i que va ser sobretot a batxillerat quan els vaig començar a emprar més.

El que sí que és cert que em costa més és ser critica i selectiva amb la informació. No sempre, però moltes vegades em costa decantar-me cap a una o cap a l’altra, o relacionar-la amb la que ja tenia, i crec que aquest component genèric l’he de millorar.

Un aspecte del vídeo amb el que estic totalment d’acord és que la ciutadania digital, és a dir, els usuaris de xarxes socials, etc. Han d’estar igual d’educats que ho poden estar a la societat normal i corrent. L’escola i la família han de fer feina conjuntament per a formar a bons ciutadans digitals, que respectin la legalitat i facin valer també els seus drets com a tals. Personalment crec que no hi ha prou privacitat i que moltes persones en fan un mal ús de les noves tecnologies, quan haurien de servir per a millorar el nostre dia a dia.

És necessari que les metodologies de l’aula siguin actives i que els professors estiguin suficientment formats per  poder transmetre els seus coneixements i saber del que parlen.
I aquí apareixen les fases d’integració de les TIC i la competència digital del professorat. Al nostre país tenim tecnologia als centres, disposició i formació, però ens fa falta més temps per a poder aconseguir-ho, ja que no es tracta d’un procés ràpid el de integrar les noves tecnologies en el dia a dia de les aules.

Les fases d’integració ACOT són les següents:

1. Aprendre l’ús bàsic de la tecnologia (familiarització del professor amb els aparells). 

2. Adopció. Utilització de la tecnologia com a suport de les formes tradicionals d’ensenyar (s’utilitza la tecnologia sense cap innovació). 

3. Adaptació. Integren la nova tecnologia en les practiques tradicionals. Es centren en la productivitat dels estudiants. (edició de text, fulls de text, gràfics, etc). 

4. Apropiació. Es centren en el treball cooperatiu, interdisciplinari, basat en projectes d’aprenentatge. Utilitzen la tecnologia quan es necessària i afegeix valor i s’utilitza com una eina entre altres.

5. Invenció. Descobreixen nous usos per a la tecnologia o combinen diverses tecnologies de forma innovadora. Els professors utilitzen la tecnologia com mai no l’havien utilitzat abans. Innoven i creen coses noves.

I actualment a quina fase em trobo?

Primer de tot dir que la primera fase la tinc adquirida des de fa alguns anys, ja que a la força m’hi vaig haver de fer amb la tecnologia per a realitzar diferents tasques acadèmiques i amb l’aparició dels mòbils, que van revolucionar la nostra societat. En quan a la segona i la tercera crec també,  ja que com he dit abans és necessari introduir noves tecnologies a les aules i personalment crec que si ara em poses a fer feina en una classe les inclouria, encara que fos el més bàsic.
Actualment però crec que estic entre  la quarta i la quinta fase, ja que encara estic aprenent com utilitzar la tecnologia com una eina més entre altres de les quotidianes dins l’escola. A dia d’avui ens estan ensenyant a fer feina de forma cooperativa i moltes eines que fins ara desconeixia. M’agradaria poder arribar a tenir la quinta fase ben assolida i saber combinar de forma innovadora aquestes tecnologies i poder transmetre els valors i el que jo sé de la millor manera possible.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada